صندوق نوآوری و شکوفایی توسعه سرمایه گذاری خطرپذیر را اجرا می کند

عنوان 20- دکتر محمدصادق حیاتیان در نشست متخصصان و کارآفرینان ایرانی که در حاشیه نمایشگاه جیتکس 2023 دبی برگزار شد، ضمن ارائه اکوسیستم نوآورانه کشور و خدمات سبد نوآوری به این اکوسیستم، گفت: امروز بیش از ده سال از تصویب قانون حمایت از شرکت های صاحب نظر در شورای اسلامی می گذرد. اکنون می بینیم که حدود 10 هزار شرکت علمی در کشور تاسیس شده و هر کدام فعال هستند.

وی از شرکت های دانش آموز به عنوان حلقه های اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی نام برد و گفت: صندوق نوآوری به عنوان یک نهاد تخصصی تامین مالی نوآوری در کشور، مسئولیت تسهیل دسترسی شرکت های آگاه به سیستم مالی را بر عهده دارد. تا چند ماه گذشته رویکرد ما در صندوق تعیین سیستم تامین مالی داخلی کشور بود. تصور بر این بود که شبکه بانکی، بازار سرمایه و موسسات از این نوع می توانند در تامین مالی فناوری موثر باشند، اما امروزه اکوسیستم نوآوری در کشور به قدری رشد کرده است که نیاز به تامین مالی گسترش یافته و تامین همه چیز ممکن نیست. این نیازها داخل کشور..

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: وقتی یک شرکت یا استارت آپ به مرحله ای از توسعه می رسد که نیاز به بودجه بیشتری دارد، به این معناست که باید شرایط و تجربه را برای ورود به بازارهای بین المللی و توسعه صادرات خود ایجاد کنیم. با توسعه صادرات ظرفیت شرکت های دانش بنیان افزایش می یابد و این اکوسیستمی که در داخل کشور شناسایی کرده ایم می تواند وارد فضای وسیع تری شود.

معرفی خدمات صندوق های نوآورانه برای شرکت های دانش بنیان

خیاطیان همچنین با بیان اینکه چهار دسته خدمات به شرکت های دانش بنیان در صندوق نوآوری ارائه می کنیم، گفت: مهمترین خدمت ما تسهیلاتی است که از محل منابع داخلی صندوق و همچنین با استفاده از منابع خود به شرکت ها ارائه می کنیم. و با کمک شبکه بانکی. ما شرایطی را در زمینه رشد اشتغال، رشد تولید و یا توسعه محصول و سایر زمینه ها در اختیار شرکت های صاحب نظر قرار می دهیم و در سال های گذشته تلاش کرده ایم با تمام امکانات خود نیاز شرکت های دانش پذیر را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: خدمت بعدی ما گارانتی است که از طریق بانک های همکار به شرکت های آگاه برای ضمانت ارز و ریال ارائه می شود. دسته سوم خدمات صندوق که برای ما بسیار مهم است سرمایه گذاری است. امروزه، تجربه جهانی نشان می دهد که در جایی که سرمایه گذاری خطرپذیر افزایش یافته است، شرکت های دانش بنیان قدرتمندتری ظهور می کنند. VC ها (سرمایه خطرپذیر) معمولاً توانسته اند پشتیبانی خوبی از توسعه فناوری داشته باشند و همچنین توانسته اند شرکت های مبتنی بر فناوری را به بازارهای بین المللی معرفی کنند.

محقق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری خطرپذیر هنوز در کشور توسعه نیافته است و در این زمینه نیازمند کمک و مشاوره افراد مجرب هستیم، تصریح کرد: قبل از هر چیز، رشته VC نیاز امروز ماست. وظیفه ما در صندوق نوآوری توسعه VC است. در این زمینه قوانین بالادستی خوبی داریم و نهادهای اساسی مانند بازار سرمایه اعلام آمادگی کرده اند، اما نیاز به زیرساخت های مناسب دارند.

توسعه سرمایه گذاری خطرپذیر با رویکرد بین المللی در صندوق نوآوری

خائوتیان تاکید کرد: برنامه ما در صندوق توجیهی این است که توسعه سرمایه گذاری خطرپذیر با رویکرد بین المللی جلو برویم، یعنی از ابتدا فعالیت را بر اساس حضور در بازارهای بین المللی تعریف کنیم، چون می دانیم شرکتی که بر اساس نیاز سازماندهی می شود و شرکت هایی که با رویکرد جایگزینی واردات کار می کنند، نگاهی به صادرات ندارند. رویکرد صادرات متفاوت است و ما به رویکرد دوم علاقه داریم. ما تجربه زیادی در ساخت شرکت های مشکل محور و نیاز محور داریم. اکنون زمان ایجاد شرکت های دانش بنیان بین المللی مبتنی بر VC و صادرات است.

وی آخرین دسته از خدمات صندوق نوآوری و توسعه را به شرکت های دانش بنیان ارائه کرد “ظرفیت” وی خاطرنشان کرد و گفت: یکی از مهم ترین بخش های این خدمت، حمایت از حضور شرکت های صاحب نظر در نمایشگاه های داخلی و خارجی است. به نظر ما تقویت حضور شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی خدمت بسیار ارزشمندی است. به عنوان مثال شرکت هایی که در نمایشگاه جیتکس شرکت کردند تجربه خوبی خواهند داشت و در این بین می توانند بسیاری از بازارهای بالقوه خود را شناسایی کنند.

به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، این صندوق بیش از 77 خدمت به شرکت های دانش بنیان در این چهار دسته اصلی ارائه می کند. تاکنون میزان خدمات مالی صندوق نوآوری به شرکت های علمی به بیش از 45 هزار میلیارد تومان رسیده است.

هدف اصلی ما در صندوق نوآوری توسعه بحث سرمایه گذاری در پروژه های دانش بنیان است

خائوتیان با اشاره به روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، هدف اصلی ما در صندوق نوآوری را توسعه بحث سرمایه گذاری در پروژه های آموزشی عنوان کرد و گفت: در این راستا اقدامات لازم، حضور سرمایه گذاران را انجام می دهیم. ما می دانیم که شرایط دشوار است. اما با توجه به شرایط، راهکارهای مختلفی را پیشنهاد دادیم و سعی کردیم مسیر را هموار کنیم.

وی افزود: همچنین در این صندوق به دنبال بستر شبکه ای مناسب برای جمع آوری دانش و تجربه و ارائه آن در اختیار شرکت های آگاه هستیم. از طرفی تمرکز ما روی صادرات است. چاره ای جز صادرات شرکت ها نداریم. پتانسیل فناوری های امروزی در کشور ما بازار چندان بزرگی ندارد. ما باید به شرکت ها کمک کنیم تا از نظر رقابت پذیری و توانایی ارائه محصولات و حضور در بازار بین المللی باشند. این همان چیزی است که تحت عنوان «بسته صادراتی شرکت های دانش بنیان» ارائه می کنیم و علاوه بر آن از تولید برون مرزی شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم./ایسنا

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما