بهروز افهمی فیلمی جنایی درباره تراژدی قتل داریوش مهرجویی می سازد.


آفتاب نیوز :

جنایات هولناک سال اساس جدیدترین فیلم بهروز افهمی خواهد بود. زمانی که افهمی مراسم تشییع پیکر داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر را فیلمبرداری کرد، شایعاتی مبنی بر ساخت مستندی در این زمینه منتشر شد. یک روز بعد اما همزمان با حضور عوامل و متهمان برای بازسازی صحنه جنایت در ویلای شخصی مهرجویی، افهمی نیز در آنجا حضور یافت و در جمع خبرنگاران توضیح داد که نتیجه کارگردان تصمیم به جنایت گرفته است. فیلم بهروزی افهمی که به همراه همسرش مرجانی شیرمحمدی در شهر محل کشته شدن داریوش مهرجویی و وحیدا محمدی فر حضور داشت در جمع خبرنگاران گفت: ما به اینجا آمدیم تا فضایی را ببینیم که اگر بخواهیم توصیفی در داستان داشته باشیم باید به واقعیت نزدیک باشید.» وی با بیان اینکه قصد دارد داستانی جنایی به سبک هیچکاک بنویسد و بسازد، گفت: به گفته افهمی، این فیلم مستندی درباره قتل داریوش مهرجویی نخواهد بود، بلکه یک اثر جنایی بر اساس این اتفاق خواهد بود. البته او امکان ساخت فیلم مستندی از این اتفاق را رد نکرد.

از صبح قتل تا شب حادثه

افهامی به تازگی ساخت فیلم «صبح کشتار» را به پایان رسانده است. او با ساخت فیلم «صبح» به غیبت ۹ ساله خود در سینما پایان داد. او در سال 2013 فیلم فاکس مقابل دوربین را کارگردانی کرد، فیلمی که در زمان اکران نتوانست انتظارات را برآورده کند. افهمی پس از ساخت این فیلم بیشتر وقت خود را به کارهای تلویزیونی از جمله تدوین و اجرای برنامه «هفت» گذراند. او در این سال ها و در سال 2018 یک سریال تلویزیونی به نام «میله و برگ» را نیز کارگردانی کرد که پس از چهار سال در بلاتکلیفی به سر می برد. پس از این اتفاقات، سال گذشته افهمی اعلام کرد که قصد دارد فیلمی سیاه و سفید به نام «صبح صبح» را فیلمبرداری کند. به گفته وی، فیلمنامه این فیلم بر اساس گزارشی از ساعات پایانی و نحوه اعدام طیب حاج رضایی نوشته شده که در روزنامه کیهان منتشر شده است. افهمی پس از فیلمبرداری صبح اعدام، اکنون درگیر جنجالی ترین پرونده جنایی سال است. جنایتی که منجر به قتل یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران و همسرش شد و افهمی می گوید درباره آن فیلم هیچکاک خواهد ساخت.

خداحافظ کارگردان سینمای ایران

بهروز افهمی در 6 دی ماه 1400 در روزهای عضویت در هیئت داوران جشنواره «فجر» اعلام کرد که دیگر در ایران فیلم نخواهد ساخت. افهمی با ابراز خرسندی از نسخه نهایی «فرزند صبح» گفت: «فرزند صبح» بهترین فیلمی است که فیلمبرداری کرده ام و می خواهم آخرین فیلم من به عنوان کارگردان سینما در ایران باشد. شاید اگر یک عمر داشتم آن را در خارج از کشور برای پخش جهانی و روی پلتفرم ها پخش می کردم و فکری هم در این باره دارم، اما در سینمای ایران دوست دارم کارگردانی را با این «فرزند صبح» تمام کنم و بالاخره افهمی تصمیم گرفت که بازگشت تا در ایران روی صندلی کارگردانی بنشیند و «سپیده دم» را بسازد و حالا با ماجرای ساخت فیلم جنایی بر اساس پرونده قتل مهرجویی و همسرش جنجال به پا شده است.

تجربه ساخت یک فیلم معمایی با «تخت کشتی جهانی»

بهروز افهمی در چند فیلم خود علاقه مرموزی به ساخت فیلم های پلیسی نشان داده است. از «روز شیطان» که اقتباسی از رمان فردریک فورسایت و فیلم معروف فرد زینمن (روز شغال) بود تا «روباه» که در اوایل دهه نود ساخته شد. اما بهترین فیلم افهمی در این زمینه «جهان پهلوانی تختی» است که البته طرفداران علی حاتمی (مرگ او در اواسط فیلمبرداری جهان پهلوانی تختی باعث ناتمام ماندن فیلم شد) و بسیاری از طرفداران مبارز افسانه ای ایران. از نسخه ای به کارگردانی افهام راضی است. . افهمی در روزهایی که درگیر فیلمنامه «شوکران» بود، وارد پروژه زنده یاد علی حوتمی شد و تصمیم گرفت به جای ادامه فیلم حاتمی، معمایی بسازد. این فیلم درباره تلاش کارگردان جوانی است که جایگزین علی حاتمی شده و سعی دارد رازهای مرگ تختی را فاش کند. این روایت افهمی در یک برنامه تلویزیونی درباره ورودش به پروژه «کشتی گیر دنیای تاج و تخت» است: «اولین باری که فیلم «تهتی» به من پیشنهاد شد، علی حاتمی هنوز زنده بود، شخصاً زمانی که بیماری اش جدی شد و رفت. برای معالجه به لندن رفتم، به او پیشنهاد دادم فیلمی را که می‌خواست فیلمبرداری کند، به پایان برساند. او در آن زمان از نظر جسمی بسیار ضعیف بود و پیشنهاد من برای کمک به او را پذیرفت، اما بعداً پیگیری نکردم. بعد از سه ماه و زمانی که مشخص شد که معالجات لندن جواب نداده، بیماری همچنان ادامه دارد، به من پیشنهاد دادند که بیایم دستیارش را ببرم، آن موقع گفتم حالا منظور از این پیشنهاد این است که یک فیلم نیمه تمام را بعد از پایان تمام کنم. مرگ علی حاتمی و این کار را نمی‌کنم چون نمی‌توانم این فیلم را تمام کنم، این است که فیلمسازی را می‌سازم که شبیه مینیاتور است، با رنگ‌ها و جزئیاتی شبیه به نقاشی و فرش ایرانی، نمی‌دانستم. زمستان 1354 مشغول ساخت فیلم عقرب بودم که خبر درگذشت علی حاتمی رسید و یک بار دیگر به من پیشنهاد شد که بیایم و فیلم علی حاتمی را تمام کنم. بازم قبول نکردم آن سال تعطیلات گذشت، سه چهار ماه از فوت علی حاتمی گذشت، گفتند بیا هر کاری می خواهی بکن. بعدها معلوم شد که خطی وجود ندارد و آن چیزی که خطاب می نامند یک خط توضیح با دو صفحه علامت و علامت بوده و خطی هم وجود ندارد. جهان پهلان ساخته تخت افهمی در سال های 1976 و 1977 مورد علاقه منتقدان بود. این فیلم در گیشه شکست خورد، اما سازندگان از آن حمایت کردند. در آن زمان نعمت حاجی، سینماگر مطرح سینمای ایران با افهمی همکاری داشت و به گفته کارگردان، این نعمت حاجی بود که در روز دوم فیلمبرداری گفت این فیلم یک نوآر است و از لحن گرفته تا … سبک بصری و حال و هوا از جمله نعمت حقیقی عالی بود

آکای ​​افخمی چرا اینقدر «هولکو»؟!

حالا 25 سال از آن زمان می گذرد و افهمی فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. عصری که فضای مجازی نقش مهمی در آن ایفا می کند. فیلم مصاحبه افهمی در مقابل مهرجو ویلا بسیار مورد توجه قرار گرفت و قطعاً واکنش های بسیاری را در پی داشت. افهمی مثل همیشه آرام و خونسرد جلوی دوربین می ایستد و در حین توضیح فیلم جدیدش یکی دو بار لبخند می زند و ظاهرا این موضوع به مذاق برخی خوش نیامده است. هنوز مشخص نیست که وی در قتل داریوش مهرجویی و وحیدا محمدی فر چه واکنشی نشان خواهد داد. در عین حال خیلی ها به لحن سرد و آرام افهمی اعتراض دارند. در فضای مجازی معمولاً این حاشیه است که متن را تحت الشعاع قرار می دهد. به گزارش افهمی، چگونگی تبدیل شدن هیچکاک به جنجالی ترین پرونده جنایی سال که منجر به فوت بهترین کارگردان تاریخ سینمای ایران (طبق آخرین نظرسنجی مجله سینمایی در سال ۲۰۱۸) و وحیده محمدی فر، همسرش شد. و شریک فیلمنامه نویس در دو دهه گذشته، اکنون در این امکان وجود دارد. سوال این است که “آقای افهمی، چرا جلوی ویلای همکار تازه فوت شده خود اینقدر بی ادب بودید؟” در فضای مجازی واکنش تعدادی از اهالی سینما و خبرنگاران به سردی و لبخند لبانش شدید بود. افخمی هم متهم به فرصت طلبی است. تصمیم به ساخت فیلم جنایی مربوط به ماجراهای جانشینی نصیر تقوایی در دهه شصت (سریال «جنگ کوچک») و ادامه فیلم ناتمام علی حاتمی در دهه هفتاد (جهان پهلوانی تختی) است. این آخرین داستان بهروز افهمی است. کارگردانی که از دهه هفتاد، دهه‌ای که بهترین فیلم‌هایش را ساخته، بیشتر و بیشتر بحث‌برانگیز شده است و باید دید تکلیف فیلمی که در مراحل اولیه با این سطح از واکنش‌ها مواجه شده، چه خواهد شد؟

پاسخ افهمی به انتقاد: اینها عوامل من هستند، من را تبلیغ می کنند

بهروز افهمی در اظهارنظری جالب در پاسخ به انتقاداتی که از صحبت هایش در مقابل ساختمان مهرجویی وارد شد، گفت: اینها همه عوامل من هستند. می گویم لعنتی تا بتوانم ادامه دهم. به هر حال، وقتی می خواهید یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید، باید تبلیغ کنید. اینها همه طرفدار من هستند و به من زنگ می زنند و می گویند حتی اگر قرار باشد خودمان را نابود کنیم دوست داریم اسمت معروف شود و در بورس عرضه شود! بعد خودم به آنها یاد می دهم، بگویم فیلم جدید می خواهم، لعنت به من!» او در مصاحبه با وب سایت فرارو افزود: «وقت ندارم به این مزخرفات گوش دهم یا در مورد آن نظر بدهم. یک عده بیکار که پول دارند، موبایل دارند و وقت زیادی دارند، یعنی کار نمی کنند، اینها بیکارهایی هستند که وقتشان را در فضای مجازی می گذرانند و وقت اضافه دارند و چند صد نفر دیگر. این را تکرار کنید و فکر کنید آنها کسی هستند. اینها ارزش پاسخگویی ندارند.»

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما