توصیه های طب ایرانی برای سلامت زنان


آفتاب نیوز :

دکتر مهشید چویچی – پزشک و متخصص طب سنتی ایران با بیان اینکه زن محور سلامت خانواده است و تامین نیازهای جسمی و روحی این قشر از جامعه ضامن سلامت نسل آینده است؛ وی بیان کرد: متأسفانه اکثر زنان به سلامتی خود اهمیتی نمی دهند و برای قرار گرفتن در مسیر سلامت و پیشرفت مجبورند سبک زندگی خود را تغییر دهند.

چویچی ادامه داد: در طب ایرانی ورزش مهم ترین راه حفظ سلامتی است و اولین نکته در درمان بیماری ها تغییر رژیم غذایی بر اساس شرایط فرد است و در اکثر مواقع درمان دارویی و سایر رویکردها از جمله موارد است. اولویت های بعدی درمان پزشکان رفتار بنابراین برای رسیدن به سلامتی در ابعاد مختلف، این دو امر یعنی ورزش و تغذیه از اقدامات اصلی هستند.

وی با اشاره به وجود شش مرحله مهم برای سلامت زنان در طب ایرانی گفت: سفارش: غذا را با توجه به خصوصیات شخصی (خلق و خو) و شرایط خود انتخاب کنید. از خوردن غذاهای ناسالم خودداری کنید و به اندازه کافی غذا را سریع و بدون جویدن بخورید. سعی کنید هنگام غذا خوردن به مراحلی فکر کنید که هر قسمت از این هدیه خداوند از زمان تولید تا غذایی که می خورید طی کرده است. سپاسگزار باشید و خود را از افکار نگران کننده دور نگه دارید.

این پزشک و متخصص پزشکی ایرانی ادامه داد: اگر می خواهید سلامت جسم، ذهن و… را همزمان حفظ کنید; مطمئن شوید که یک برنامه ورزشی برای خود در طول روز داشته باشید. ورزش تنها منبع انرژی و حرارت درونی (گرمای غریزی) پس از تولد است که طول عمر و انرژی شما را تضمین می کند. بنابراین ورزش منظم را از دست ندهید. حتی اگر بین 5 تا 10 دقیقه طول بکشد. دو مکان، پیاده روی سریع، حرکات کششی و حتی نشستن با تمرکز و توجه به تنفس بهترین ورزش برای خانم های پرمشغله است. به تدریج مقدار این پنج دقیقه را بین کارهای خود افزایش دهید تا به حداقل 45 دقیقه در روز برسید.

وی خاطرنشان کرد: خواب کافی و به موقع برای سلامتی مهم است. توضیح: خواب خوب شبانه از حدود ساعت 10 شب تا کمی قبل از سحر توصیه می شود. اگر کودک نوپایی دارید که اجازه نمی دهد شب راحت بخوابید، وقتی او را در رختخواب می گذارید، نفس عمیقی بکشید و سعی کنید به خود یادآوری کنید که کنترل بدن خود را در دست دارید. هرچه احساس خستگی و ضعف بیشتری داشته باشید، کودک شما بیشتر بیقرار می شود زیرا احساسات شما ناخودآگاه به او منتقل می شود.

چویچی تاکید کرد: به جای اینکه بی خوابی سلامت جسمی شما را تهدید کند، این وضعیت را فرصتی برای سلامت روحی خود ببینید. صبح بهترین زمان برای صرف وقت برای روح شماست. نماز خواندن، قرآن خواندن، مطالعه، استراحت، تمرکز، نفس عمیق کشیدن در این ساعات آرام و بی دغدغه کودکان، احساس نشاط و سلامت را در شما بیدار می کند.

چویچی با اشاره به اینکه زندگی همه فراز و نشیب هایی دارد که اغلب خارج از کنترل اوست، گفت: در حالی که سعی می کنید آگاهانه موقعیت خود را درک کنید و در آن شرایط بهترین کار را انجام دهید، فکر کنید که این شرایط توسط قدرتی بی نهایت برای شما فرستاده شده است. که می توانید از این موقعیت چیزهای زیادی یاد بگیرید. یادت باشه چرا به این دنیا اومدی همه تهدیدها می توانند فرصت هایی برای رشد و توسعه شما باشند. بنابراین با آگاهی و قدرت معنوی فراوان خود افسردگی، ترس و اضطراب را کنار بگذارید و به جلو حرکت کنید.

این پزشک و متخصص پزشکی ایرانی توصیه کرد: اگر در هر لحظه از زندگی احساس ضعف و ناامیدی کردید، به پزشکان مراجعه نکنید. همانطور که بدن شما در زمان بیماری به پزشک نیاز دارد، ذهن و روح شما نیز به پزشک روحانی نیاز دارد.

وی افزود: یکی از رویکردهای تمرین معنوی این است که از نقش کاری که در هر لحظه انجام می دهید در رشد معنوی خود آگاه باشید. چه برای تکامل شما مناسب باشد یا نه، و اگر مناسب نباشد، بدیهی است که ادامه دادن به نفع شما نیست. غذاهای معنوی بسیار متنوع است. این ذهن شماست که از کوچکترین کارهای روزانه روح شما را تغذیه می کند، شاید به همین دلیل مهم است که قصد خود را تمرین کنید. نه تنها خواندن، دعا کردن و کمک به دیگران غذای معنوی است، بلکه بازی با فرزندان، آشپزی، تمیز کردن خانه، تزئینات، مراقبت از خود، مهمانی رفتن و دیدار با دوستان قدیمی نیز می تواند غذای معنوی شما باشد. کافی است در حین انجام آن نیت درستی داشته باشید.

چویچی تصریح کرد: اگرچه آب و هوایی که ما تنفس می کنیم و دنیای اطراف ما کثیف است، اما یک راه ساده برای در امان ماندن از آن ناخالصی ها وجود دارد. تقویت سیستم دفاعی هوشمند بدن (طبیعت ذخیره). این سیستم هوشمند، مواد زائد را حتی اگر کوچک باشند، به راحتی با مواد دفعی بدن مانند ادرار، مدفوع، عرق، قاعدگی، اشک و سایر مواد زائد بدن از بدن خارج می کند. بنابراین مطمئن شوید که این مسیرها در بدن شما خوب و فعال هستند. در صورت داشتن یبوست، پریودهای نامنظم یا هر گونه اختلال روده با پزشک خود مشورت کنید.

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما